východiska projektu

Santiniho život a dílo jako rámcové téma participativně vedené výuky na vysoké škole.

Mezioborové prostředí kurzu pro doktorandy „Vysokoškolská propedeutika“ vede začínající pedagogy k tomu, aby nazírali na pedagogický proces z různých úhlů pohledu od odborných, přes didaktické až po psychologické a morální aspekty učitelské profese.

V rámci příprav na Letní školu FSv v srpnu 2022 realizovala výstavu fotografii Santiniho staveb v Praze, která se setkala s velmi příznivým ohlasem jak studentů, tak pedagogů.


Participativně vedená výuka

Tento typ výuky umožňuje studentům, aby se aktivně zapojili do výuky, naučili se diskutovat, rozvíjet jejich kreativní schopnosti a přemýšlet nad tím, jak se Santiniho práce prolíná s historií a současností.

Participativně vedenou výuku je vhodné doplnit praktickými aktivitami, jako například návštěvou Santiniho staveb, kde je možné vést diskuzi s experty, kteří mají hlubší znalosti o Santiniho architektuře, jeho práce se světlem, konkávními i konvexními prvky, ale také významu čísel při tvorbě dané stavby.

Doktorandi vysoké školy technického směru získají základní didaktické informace pro výběr a přípravu exkurzí jako aktivnějších forem výuky při ve vedení seminářů či ateliérů. Mladí pedagogové se též setkají s metodami předcházení a zvládání konfliktních situací ve skupině během exkurzí. 

Pozornost je kladena i na oblast nejčastějších didaktických chyb při organizaci exkurzí u začínajících vysokoškolských pedagogů a možnosti, jak se jich vyvarovat.